سیمان گلاس آینومر

سیمان گلاس آینومر

گلاس آیونومرها در اواخر دهه ۶۰ میلادی توسط ویلسون در لندن معرفی شد. این سیمان به عنوان سیمان گلاس پلی آلکنوئات معرفی شد و از ترکیب سیمان سیلیکات و سیمان پلی کربوکسیلات تشکیل شده است.

 مزایا سیمان سیلیکات شامل زیبایی(هم-رنگ دندان بودن)، قابلیت رهایش یون فلوراید و معایب آن حساسیت بالا به پالپ و حلالیت بالا در محیط دهان است. هدف از ساخت سیمان گلاس آیونومر، ساخت سیمانی بود که معایب سیمان سیلیکات را نداشته و مزایای ارتقا یافته از جمله تشکیل باند شیمیایی با دندان بود.

Type I For Luting
Type II For Restoration
Type II.1 Esthetic
Type II.2 Reinforced
Type III For Liner & Bases
Type IV Fissure & Sealant
Type V Ortho Cement
Type VI For Core Build-Up

 سیمان‌گلاس آیونومر معمولی دارای سه جزء اصلی اسید پلی آلکنوئات محلول در آب، شیشه آلومینوسیلیکاتی و آب است. سیمان‌های گلاس آیونومر با دارا بودن خواصی نظیر قابلیت رهایش و جذب طولانی مدت یون فلوئور، زیست سازگاری بالا، مطابقت با ظاهر دندان طبیعی، چسبندگی شیمیایی به ساختار دندان و ضریب انبساط حرارتی مشابه با دندان در دندان پزشکی ترمیمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خواص و زمان گیرش این سیمان‌ها متأثر از عوامل مختلفی نظیر ترکیب شیمیایی پودر شیشه، نوع و غلظت اسید و نسبت پودر به مایع است و به ۶ گونه تقسیم میشود که کاربرد هر کدام کاربرد گوناگونی در دندانپزشکی دارد. تفاوت تایپ‌های مختلف گلاس یونومر با هم، مربوط به تفاوت در نسبت پودر به مایع و نیز تفاوت در سایز ذرات است. حداکثر سایز ذرات در انواع لوتینگ پانزده میکرون است ودر انواع رستوریتیو پنجاه میکرون است

کاربرد سیمان گلاس آینومر در دندانپزشکی چیست؟

1-سیمان گلاس آینومر جهت لوتینگ

این نوع سیمان در نقش ایجنت لوتینگ (چسبیدن با باند شیمیایی) به کار گرفته میشود، مانند: انواع Meron و Fuji

سیمان گلاس آینومر ترمیمی

در حفراتی که تحت استرس‌های فانکشنال قرار نمی‌گیرند، مثل حفرات کلاس سه و کلاس پنج و پوسیدگی سطح ریشه و بعضی از انواع حفرات کلاس یک، مثل پیت سطح لینگوال دندان‌های قدامی بالا، این ماده را می‌توان به عنوان ترمیم نهایی به کار برد.

2-سیمان گلاس آینومر مخلوط با فلز

از این نوع سیمان به عنوان بیس بیلد آپ استفاده میشود.

3-سیمان گلاس آینومر سرمت

این نوع سمان حاوی ذرات شیشه ای فیوز شده با فلز (در دمای حدود 800 درجه سانتی گراد) است. این سمان ها نیز رنگ فلزی و خاکستری دارند و اپک هستند. فلزی که معمولا در آن ها به کار می رود نقره است. اگرچه فلزات دیگری مثل قلع، طلا، تیتانیوم و پالادیوم هم به کار رفته اند. در مطالعات نشان داده شده است سرمت هایی که بر پایه ی نقره اند، میزان آزادسازی فلوراید بسیار پایین تری نسبت به مقدار برابر از سمان های گلاس آینومر معمولی دارند. در این سمان ها واکنش ستینگ بیس اسیدی، که فلوراید را در ماتریکس سمان آزاد می سازد، به سرعت، اما در گستره کمتری رخ می دهد که این به علت جایگزین شدن بخش گلاس با فلز می باشد. واکنش ستینگ در سرمت، مانند سایر سمان های گلاس آینومر معمولی و از نوع اسید – باز است. سمان های سرمت به دلیل رنگ خاکستری ناشی از وجود فاز فلزی نمی توانند به عنوان ماده ترمیمی زیبایی به کار بروند. تا کنون تلاش هایی جهت تقویت ظاهر این سمان ها به وسیله کاربرد رنگدانه ها به کار رفته و این در حالی است که نتوانسته اند اُپاسیته را کاهش دهند .سرمت با این هدف ایجاد شد که فاز پراکنده نسبتا سخت و رسانای فلز موجود در ماده شاید تاثیر چشمگیری در بعضی از ویژگی های مکانیکی آن به خصوص شکنندگی و مقاومت به سایش داشته باشد و در عین حال چسبندگی به مینا و عاج نیز حفظ شود. سمان سرمت استحکام فشاری بیشتری نسبت به سمان های گلاس آینومر معمولی دارد ولی استحکام خمشی و مقاومت به سایش آن کمتر از نوع معولی سمان گلاس آینومر است. این سمان برای بازسازی تاج دندان و به عنوان بیس می تواند به کار رود. مانند سمان های: Argion

مطالب مرتبط

فهرست